Kodėl reikalinga nacionalinė nusikalstamumo prevencijos strategija
Didelis nusikalstamumas kelia rimtą grėsmę mūsų besiformuojančiai demokratijai. Dėl smurtinių nusikaltimų dažnai tragiškai žūsta ir sužalojami žmonės, o dėl nusikaltimų prarastas turtas ir pragyvenimo šaltinis yra neišmatuojamas. Dėl nusikaltimų atimamos piliečių teisės ir orumas, kyla grėsmė taikiam nesutarimų sprendimui ir teisėtam visų dalyvavimui demokratiniame procese.
Nusikalstamumas kelia baimę visų visuomenės sluoksnių Pietų Afrikos gyventojams ir neleidžia jiems užimti deramos vietos vystantis ir augant mūsų šaliai. Jis trukdo mūsų piliečiams laisvai bendrauti tarpusavyje, įsitraukti į ekonominę veiklą, o verslininkams ir investuotojams – pasinaudoti mūsų šalies teikiamomis galimybėmis.
Konstitucijoje įtvirtintoms teisėms ir laisvėms kyla grėsmė kiekvieną kartą, kai pilietis tampa nusikaltimo auka.
Dėl šių priežasčių Vyriausybė nusikalstamumo prevenciją laiko nacionaliniu prioritetu. Tai taikoma ne tik ministrų kabinetui, su saugumu ir teisingumu susijusiems departamentams, bet ir visiems kitiems nacionaliniams departamentams, kurie gali prisidėti prie nusikalstamumo lygio mažinimo. Provincijų vyriausybės dirbs kartu su mumis, kad įgyvendintų NKPS.
Sutinkame, kad kai kurios nusikalstamumo priežastys yra giliai įsišaknijusios ir susijusios su mūsų visuomenės istorija bei socialinėmis ir ekonominėmis realijomis. Dėl šios priežasties visapusiška strategija turi apimti ne tik veiksmingos policijos veiklos užtikrinimą. Joje taip pat turi būti numatytas pilietinės visuomenės sutelkimas ir dalyvavimas padedant spręsti nusikalstamumo problemą.
Norint veiksmingai mažinti nusikalstamumą, būtina pertvarkyti ir reorganizuoti valdžią ir sudaryti sąlygas realiam bendruomenės dalyvavimui. Turime sukurti naują socialinį audinį, kuris būtų pakankamai tvirtas, kad atlaikytų sparčių pokyčių sukeltą stresą naujai gimstančioje visuomenėje. Tikėtis, kad tai įvyks per greitai, reiškia sabotuoti tinkamą planavimą ir tvirtą naujo baudžiamosios justicijos mechanizmo kūrimą.
Svarbiausia, kad ši strategija reikalauja, jog vyriausybė peržengtų krizių valdymo ir reagavimo į jas ribas. Vyriausybė turi užtikrinti, kad veiksmingas planavimas ir tvari sėkmė mažinant nusikalstamumą pasieks ir kitą šimtmetį.
[ Į viršų ]
2. Nacionalinės nusikalstamumo prevencijos strategijos tikslai
Nacionalinę nusikalstamumo prevencijos strategiją Ministrų kabinetas inicijavo 1995 m. kovo mėn. Strategija yra plataus mokslinių tyrimų ir analizės proceso rezultatas, joje remtasi tarptautine patirtimi. Prie šios strategijos rengimo daug prisidėjo tiek verslas prieš nusikalstamumą, tiek nusikalstamumo prevencija užsiimančios nevyriausybinės organizacijos.
NKPS siekiama šių tikslų:
sukurti visapusišką politikos sistemą, kuri leistų vyriausybei koordinuotai ir tikslingai spręsti nusikalstamumo problemą, pasitelkiant visų vyriausybinių institucijų ir pilietinės visuomenės išteklius.
Skatinti bendrą supratimą ir bendrą viziją, kaip mes, kaip tauta, ketiname kovoti su nusikalstamumu. Šia vizija taip pat turėtų būti grindžiamos ir skatinamos provincijų ir vietos lygmens iniciatyvos.
Nacionalinių programų, kurios padėtų pradėti ir sutelkti įvairių vyriausybės departamentų pastangas teikti kokybiškas paslaugas, skirtas spręsti problemas, lemiančias aukštą nusikalstamumo lygį, rengimas.
kuo aktyvesnis pilietinės visuomenės dalyvavimas telkiant ir palaikant nusikalstamumo prevencijos iniciatyvas.
Specialių ir integruotų nusikalstamumo prevencijos pajėgumų, kurie galėtų vykdyti nuolatinius tyrimus ir vertinti departamentų ir visuomenines kampanijas, taip pat padėti įgyvendinti veiksmingas nusikalstamumo prevencijos programas provincijų ir vietos lygmeniu, sukūrimas.
Ši Nacionalinė nusikalstamumo prevencijos strategija grindžiama iš esmės nauju vyriausybės požiūriu. Visų pirma ji reikalauja išplėsti atsakomybę už nusikaltimų prevenciją ir pereiti nuo reaktyvios „nusikaltimų kontrolės“, kai daugiausia išteklių skiriama reaguoti į jau padarytus nusikaltimus, prie aktyvios „nusikaltimų prevencijos“, kuria siekiama užkirsti kelią nusikaltimams.
Strategijoje daugiausia dėmesio skiriama keletui uždavinių. Visų pirma:
esami duomenys apie nusikalstamumą yra labai nepatikimi ir gali būti klaidinantys. Todėl prioritetas teikiamas patikimos informacijos apie nusikalstamumą rinkimui, kad būtų lengviau veiksmingai panaudoti išteklius ir dinamiškai planuoti strateginius veiksmus.
Žiniasklaidoje pateikiama informacija apie nusikalstamumą turi didelę įtaką formuojant visuomenės požiūrį. Tačiau dažnai jie neproporcingai atsižvelgia į girdimas visuomenės interesų grupes, o ne į mažiau akivaizdžius, bet svarbius nusikalstamumo klausimus. Siekiant tinkamai informuoti visuomenę apie kovą su nusikalstamumu, svarbi veiksminga komunikacijos strategija, pagrįsta patikima informacija.
Šioje strategijoje daugiausia dėmesio skiriama nacionalinėms programoms ir konceptualios nusikalstamumo prevencijos sistemos kūrimui visais lygmenimis. Nors Vyriausybė yra įsipareigojusi vykdyti čia pateiktas programas, ji mano, kad šis dokumentas